Bukan Sekadar Perancang Keluarga Yang Biasa-Biasa.
Wassap / Telegram - 019-2696917 - Wan

Bagaimana Pil Perancang Keluarga Berfungsi?

Maajun Anggun Bistari - MAB

APA MAKSUD PIL PERANCANG KELUARGA?


Pil perancang dalam istilah perubatan moden dinanakan sebagai Oral Contraceptive Pil (OCP). OCP mengguna konsep hormon sintetik untuk mencegah kehamilan.Terdapat 3 jenis utama pil perancang hormon  iaitu Pil Hormon Tunggal, Pil Kombinasi Estrogen-Progestron dan Pil Tanpa Hormon Progestron.

1) PIL HORMON TUNGGAL

Pil jenis ini mempunyai hormon progestron sahaja. Contoh pil jenis seperti Noriday, Pil ini sesuai untuk wanita yang menyusukan anak. 

 

2) PIL KOMBINASI ESTROGEN-PROGESTRON

Pil jenis ini adalah gabungan hormon Estrogen dan hormon progestron. Contoh pil jenis ini adalah Marvelon, Mercilon, Nordette, Regividon, Loette, Minulet  dan Meliane.

3) PIL TANPA HORMON PROGESTRON

Pil jenis ini paling mahal kerana dianggap tidak memberi efek kepada kenaikkan berat badan. Contoh pil jenis ini adalah Yasmin.

Semua jenis pil hormon ini adalah kimia sentetik yang direka oleh saintis zaman moden ini. Pil hormon ini perlu diambil atas nasihat doktor kerana ia memberi kesan sampingan iaitu penyebab kanser jika diambil dalam tempoh yang lama.

BAGAIMANA PIL PERANCANG BERFUNGSI?

Konsep pil perancang hormonn adalah dengan mencegah ovulasi setiap bulan. Ini dilakukan dengan cara menukar lelehan cecair dari bahagian servik menjadi mukus yang pekat dan tebal supaya sperma supaya tidak dapat melepasinya. Sperma akan tersangkut dalam mukus ini dan akhirnya mati. Dengan itu kehamilan tidak terjadi.

Jika masih berlaku persenyawaan di mana sperma berjaya melepasi mukus yang tebal, pil perancang hormon akan membuat protek dengan menjadikan lapisan rahim menjadi nipis. Dengan ini sperma dan ovum yang bersenyawa sukar menempel di dalam dinding rahim. Kebarangkalian untuk hamil menjadi tipis atau tidak berlaku. Efek pil hormon ini akan menghakis dinding rahim dan ini menjadikan rahim tidak kuat dan masalah ulser rahim mudah berlaku.

APA KONSEP MERANCANG KELUARGA DENGAN MAB?

Konsep merancang keluarga MAB adalah dengan membentuk suhu yang panas antara julat suhu normal badan dengan suhu panas tetapi tidak melepas suhu demam. Suhu ini akan melemahkan sperma dan ovum. Suhu ini menjadikan suhu yang tidak sesuai untuk sperma dan ovum melakukan persenyawaan. Dengan itu proses kehamilan dicegah.

KENAPA MAB TIDAK MEMBERI KESAN SAMPINGAN WALAU DIAMBIL DALAM TEMPOH YANG LAMA?

MAB tidak mengguna kimia sintetik. MAB mengguna kimia semulajadi dari herba dan tumbuhan. Kimia dari tumbuhan adalah original ciptaan Allah tanpa membuat apa-apa ubahsuai. Ia cuma di adun antara beberapa herba. Kebanyakkan kimia dari tumbuhan adalah dos yang kecil dan tidak merbahaya dan mengganggu organ dalaman. Selamat mencuba MAB, anda pasti sihat sampai ke tua.

KENAPA HORMON PROGESTRON DAN ESTROGEN DIKATAKAN PENYEBAB KANSER?

Tujuan asal pil berkombinasi  hormon sebenarnya diperlukan untuk merawat gangguan  berkaitan haid, melancarkan peredaran darah haid, sengugut dan simptom  pra-monopos. Oleh kerana kajian yang disepakati oleh WHO, ia dibenarkan untuk tujuan merancang keluarga atas nasihat dan pemantauan doktor.

Pil perancang kehamilan adalah sebahagian dari rawatan hormon. Ia harus dipantau oleh
doktor kerana terdapat kemudharatan. Bagaimana gabungan pil hormon memudharatkan kerana pil-pil akan menganggu fungsi kalenjar ovari dan ia mengambil masa yang lama untuk pulih.

Sekiranya haid  sebelum ini normal, pengambilan pil hormon berpanjangan boleh menyebabkan gangguan pada ovari dan seterusnya menyebabkan ketidakseimbangan hormon apabila berhenti ambil pil perancang.

Ramai doktor sakit puan menasihatkan kepada wanita yang mengalamai masalah haid tidak teratur mengambil pil Mercilon, akan tetapi efek sampingan pil Mercilon boleh menyebabkan sukar hamil kembali atau berisiko mandul.

Apa yang direka oleh manusia sebenarnya mempunyai sifat lemah. Ia tidak boleh menandingi ciptaan Allah dalam apa jua bentuk dan keadaan kerana Allah meletakkan sifat lemah pada hambanya. Pil perancang walau disyorkan oleh saintis tetap akan memberi kesan sampingan. Kesan sampingan pil perancang seperti berikut;

Mengalami kitar haid yang tidak teratur, hanya berlaku pada peringkat awal-awal bulan (2-3bulan) penggunaan pil dan akan kembali normal. Ini kerana pil bertindak balas dengan hormon badan dan sedang menyesuaikan dengan hormon badan seseorang.
Masalah jerawat juga berlaku kerana tindakbalas pil hormon(pil perancang) dengan hormon badan.
Kegemukkan. pengambilan pil perancang,mungkin juga boleh meningkatkan selera maka,walaubagaimanapun banyak lagi faktor lain yang menyebabkan wanita cepat gemuk selepas bersalin.

tag : Bagaimana Pil Perancang Keluarga Berfungsi?

No comments:

Post a Comment

Isikan blog anda di sini.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...